تعیین آستانه ی بهینه برای غربالگری دیابت حاملگی در بارداریهای دوقلویی

 4 نوامبر 2017- محققان، با آنالیز اطلاعات دیابت حاملگی دریافتند بهینه سازی آستانه ی قند خون قدم اول برای کاهش غربالگری های اضافه است آنها این آستانه را 135 میلی گرم در دسی لیتر برای زنانی که حامل دو قلو هستند، تعیین  کردند.

نتایج این تحقیق درمجله ی American Journal of Obstetrics and Gynecologyمنتشر شد. در این مقاله توصیه شده است حد آستانه ی آزمون غربالگری برای زنانی که حامل دو فرزند دریک بارداری هستند(دوقلو) نباید براساس اطلاعات  مربوط به حاملگی تک قلویی تعیین  شود.

دکتر Foxدانشیار زنان و زایمان وعلم تولید مثل در دانشکده ی پزشکی Icahnمی گوید: با افزایش تعداد حاملگی های دو قلو ، درک بهتر چگونگی غربالگری  برای دیابت حاملگی GDMدراین جمعیت به دلیل  شرایط منحصر به فرد این نوع حاملگی که خطر بروز مقاومت به انسولین را افزایش می دهد، بسیار مهم است. ازسوی دیگر تغییر فیزیولوژی در این شرایط مانع از برون یابی حد آستانه بر اساس اطلاعات بارداریهای تک قلویی می شود.

در انگلستان از هر 1000 تولد تقریبا 16.1 تولد دوقلو وجود دارد که این تعداد سالانه  حدود 4 درصد افزایش یافته است.

 دیابت بارداری حدود 6 تا 7 درصد از زنان باردار را تحت تأثیر قرارداده است و دانشمندان  اعتقاد دارند  دیابت بارداری به دلیل افزایش سطح لاکتوژن جفت، کورتیزول، پرولاکتین، استروژن و پروژسترون ایجاد  می شود.

دراین تحقیق قدم مهمی درجهت شناسایی و اقدام موثر بر اساس تفاوتهای دیابت بارداری در حاملگیهای دوقلویی با تک قلویی انجام گردید، اگرچه برای تکمیل دستورالعمل مناسب برای زنان  حامل دو قلو نیاز به  تحقیقات  بیشتری وجود دارد.

دکتر Foxمی گوید: با مطالعات  آینده نگر بعدی اطلاعات بیشتری درمورد دیابت بارداری در حاملگی های دو قلویی بدست خواهیم آورد برای تأیید یافته ها در جوامع  دیگر نیاز به تحقیق  بیشتری  بروی بارداری های دو قلویی داریم. همچنین برای بهینه سازی  حد آزمون غربالگری  دیابت  بارداری و الگوی  بهینه ی درمان  در بارداری های دو قلویی باید تحقیقات  دراین زمینه  را ادامه  دهیم.

منبع:www.diabetes.co.uk